KORTING, KORTING, MEER KORTING!??
Presentatie gegeven, prima relatie, klant vraagt echter om een korting.
Herkenbaar? Met name in tijden van hoge inflatie is een korting extra nadelig voor je winstmarge. Maar ook als de inflatie laag is, is korting geven niet handig.
Wat is het psychologische effect van korting eigenlijk? Niet goed, helaas... De prijs van jouw product wordt bepaald door de waarde die iemand ervoor over heeft. Als je korting geeft, daalt de waardeperceptie, en jouw geloofwaardigheid kan er ook onder lijden. Als deze perceptie de nieuwe realiteit wordt, heb je ook voor de toekomst een probleem gecreëerd…
Dit zijn 3 praktische tips die goed werken:
📌 Laat de klant aangeven wat hij/zij waardeert in jouw product. “Afgezien van de prijs, wat vindt je goed aan ons product?”. Herhaal deze vraag totdat de klant alles heeft gezegd. Zeg dan: “als we zoveel voordelen kunnen bieden, dan is deze investering toch volledig te rechtvaardigen?”
📌 Zeg: “Welke onderdelen wil je dat ik uit het aanbod haal om de prijs te verlagen?”.
📌Bedenk vooraf wat je nog meer zou willen van deze klant. Verlenging van de contracttermijn? Een pilot op een ander gebied? Dan zou je vergelijkbare waarde kunnen terugvragen in ruil voor een prijsconcessie.
Presentatie gegeven, prima relatie, klant vraagt echter om een korting. Herkenbaar? ?